Vijf modules - 10 dagen
1. De Business Data Scientist en de Organisatie
In de eerste module staat de context van data science en de (business) data scientist centraal. Data is een belangrijke productiefactor voor organisaties en dient daarmee gericht georganiseerd te worden.
Tevens wordt er een start gemaakt met de casus en wordt er dieper ingegaan op de opbouw van het programma.
2. Data
Data, data-analyse en tooling staan centraal op deze dag. Behandeld worden onder andere verschillende soorten data, het proces van dataverwerving en verwerking, soorten analyses, tools en toepassingen. In de casus wordt veel aandacht besteed aan werken met data.
3. Business value
In deze module staat de relatie met ‘de business’ centraal. Businessmodellen spelen op verschillende manieren een rol in het werk van de business data scientist. Vanuit een informatiekundig perspectief wordt duidelijk hoe met behulp van modellen informatie of kennis kan worden geproduceerd: analyse. Net als in de andere modules wordt de verworven kennis direct toegepast in de casus.
4. Tools & tactics - deel 1
De ‘gereedschapskist’, de verschillende tools en aanpakken die de business data scientist toe kan passen, komen aan bod in module 4 en 5. Het realiseren van toegevoegde waarde met data staat centraal. In het eerste blok is belangrijk dat de uiteindelijke toegevoegde waarde van data ontstaat in een sociaal-interactieve context van opinievormers en beslissers.
5. Tools & tactics - deel 2
In het tweede blok wordt er vanuit een organisatorisch perspectief gekeken naar het tot waarde brengen van data. Groeimodellen worden behandeld maar ook condities waarmee organisaties rekening moeten houden (privacywetgeving/ Europese wetgeving en bescherming van persoonsgegevens).
Op de laatste dag worden de eigen cases gepresenteerd en beoordeeld. Er is ruimte voor een bedrijfskundig verdiepend onderwerp en een terugblik op de voorgaande modules. De dag eindigt met de uitreiking van behaalde certificaten en een korte evaluatie.
Kernprogramma
De kern van het programma is gericht op praktische toepassing en wordt verzorgd door een aantal docenten met jarenlange ervaring in het vakgebied:
• Alex Aalberts (ondernemer en programma-architect op het vlak van digitale transformatie)
• Egbert Philips (director/mede-eigenaar van Hammer, Market Intelligence)
• Tames Rietdijk (Head of Business Development – Rivers, The Ocean Cleanup)
• Lander Vermeerbergen (Assistant Professor Organisation Design and Development)
Academic view
In het programma is ook een aantal academische, verdiepende modules opgenomen. Deze worden verzorgd door een hoogleraar of universitair docent met expertise op het betreffende onderwerp. Dit zijn o.a.:
• Tom Heskes (Hoogleraar in Artificial Intelligence and Computer Science, Radboud Universiteit)
• Jeroen van den Hoven (Hoogleraar Ethics and Technology, TU Delft)
• Jan Achterbergh (Universitair docent Organisatieontwerp & Ontwikkeling, Radboud Universiteit)
Data science in organisaties
In de post-master worden de theorie en casus modules afgewisseld met een divers gezelschap aan gastsprekers. Zij komen aan het woord over toepassingen van data en data science in hun organisatie: ‘data science in real life’. Meld je aan voor de nieuwsbrief en we zullen je de komende maanden op de hoogte houden!
Informatie over Programma
Start
6 oktober 2022
Eind
10 februari 2023
Duur
10 dagen
Locatie
Veenendaal
Toelatingseisen
Als deelnemer opereert u op academisch denk- en werkniveau. Daarnaast beschikt u over een HBO/WO-opleiding met een achtergrond in bedrijfskunde, bedrijfseconomie of informatiekunde/ informatietechnologie.
Prijs
€ 7.900,- (vrijgesteld van BTW).
Deze kosten zijn inclusief overnachtingen, studiemateriaal en catering.
Kerndocenten
Alex Aalberts
Egbert Philips
Tames Rietdijk
Lander Vermeerbergen
Locatie
De afgelopen jaren is de post-master afwisselend gegeven op externe conferentielocaties en het nieuwe onderkomen van RMa in het Elinor Ostromgebouw op de campus van de Radboud Universiteit. Er zijn altijd verschillende ruime en prettige zalen en onderwijsruimtes beschikbaar. Voor diners en overnachtingen blijven we op de locatie of maken we gebruik van een nabij gelegen hotel. Altijd met zeer goede beoordelingen.
En een leuk weetje: het gebouw van de faculteit der Managementwetenschappen is vernoemd naar Elinor Claire Awan Ostrom (1933-2012) was politicologe en de eerste vrouwelijke winnaar van een Nobelprijs voor economische wetenschappen. Zij ontving de prijs in 2009 samen met Oliver E. Williamson.
